אחת הפלטפורמות השיווקיות הטובות והיעילות ביותר כיום היא פייסבוק. על פי סקר שנערך במרץ 2011 90% מהגולשים בישראל משתמשים בפייסבוק לפחות פעם בחודש, מה שהופך אותנו למדינה השנייה בעולם בשיעור החשיפה לרשת החברתית הפופולרית. כל מפרסם שיצליח להגיע אפילו לאחוז אחד מקרב הגולשים האלה, ישיג חשיפה גדולה יותר מאשר בכל אמצעי פרסום אחר, ובעלויות אפסיות כמעט.
איך זה עובד?
כמו בכל פרסום מקוון, גם השיווק בפייסבוק דורש הבנה מעמיקה של הרשת, ותכנון מוקדם מדוקדק של כל שלב בתהליך הפרסום והשיווק של המוצר או העסק. בניגוד לפלטפורמות אחרות ברשת, השיווק באמצעות פייסבוק אינו נעשה רק על ידי מודעות או פרסומות, ויכול להפוך כל עסק לחי ודינמי. כמובן שאפשר להסתפק רק ברכישת מודעות ושטחי פרסום כמו ב-Google Adsense, אבל היתרון האמיתי של פייסבוק הוא ביכולת לתקשר בזמן אמת עם הלקוחות.
איך מתחילים
הצעד הראשון לשיווק מוצלח באינטרנט הוא הקמת עמוד מעריצים (Fan Page) לעסק שלכם. כל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם יוכלו להיחשף לעמוד הזה, לעשות לו "לייק", ומאותו רגע יהיו קהל כמעט שבוי שלכם, מכיוון שכל תוכן שתפרסמו יגיע ישירות לעמוד הראשי של כל אחד מהם בפייסבוק. את העמוד תוכלו לפרסם בפרופיל האישי שלכם, או באתר האינטרנט הנוכחי שלכם, ולשלוח הזמנות לכל מכריכם באמצעות הפייסבוק או המייל. ברגע שתצברו גרעין משתמשים ראשוני, הם בעצמם ימשיכו לשווק את העסק שלכם באופן ויראלי, אם רק תהיו מספיק אטרקטיביים עבורם. כדי להיות אטרקטיבי בפייסבוק צריך, קודם כל, לשמור על נוכחות במינון נכון. אין טעם לפרסם קישור או סטטוס אחת לחודש, מכיוון שהם ייעלמו בשלל העדכונים המציפים את העמוד הראשי של כל משתמש. מנגד, אין טעם לפרסם עדכון חדש בכל שעה, מכיוון שמהר מאוד ללקוחות יימאס והם יעזבו את העמוד, או לפחות יסתירו אותו כך שלא יופיע בעדכונים השוטפים שלהם.
לחשוב על קהל היעד
חשוב להתאים את התכנים שתפרסמו בעמוד בפייסבוק לקהל היעד שלכם. אם אתם מנסים לשווק בית ספר מסויים, המציע שיעורי תורה או ספרות חז"ל למשל, מומלץ מאוד לשמור על שפה תקנית, ואולי אפילו קצת גבוהה, שמשולבים בה ביטויים מהמקורות. אם אתם מנסים לשווק חוג קומיקס לבני נוער, לעומת זאת, חשוב מאוד לבחור בשפה שונה בתכלית, שתשלב גם סלנג עכשווי והתייחסות לגיבורי הריאליטי האחרונים.
שיתופי פעולה
כלי חשוב נוסף הוא שיתופי פעולה עם עסקים אחרים. יצירת שיתופי פעולה בפייסבוק היא דבר קל מאין כמוהו. כל מה שאתם צריכים הוא לעשות "לייק" לעמודים עסקיים אחרים, שחולקים איתכם את אותו קהל יעד פוטנציאלי, ולפרסם את השירותים או המוצרים שאתם מציעים דרכם. כמובן שהכוונה היא לא להתחיל לפרסם בעמודי המתחרים שלכם, אלא בעמודים בעלי תחומים דומים. אם נשתמש בדוגמה הקודמת, את קורס לימודי המקרא שלכם תוכלו לשווק בעמודי פייסבוק המקדמים עסקים שמוכרים ספרי קודש, טליתות ותשמישי קדושה, או מוצרי יודאיקה. את חוג הקומיקס שלכם, מן הסתם, עדיף לא לפרסם בעמודים הללו.
כל אלה הן לא יותר מהמלצות טכניות לשמירה על "כללי המשחק" בפייסבוק. עכשיו מתחילה העבודה הקשה באמת – אספקה שוטפת של תוכן רלוונטי ומעניין לאורך זמן. לשם כך אפשר בהחלט לשקול את העסקתו של מומחה חיצוני, לפחות בשלב הראשון, שיספק לכם מאגר ראשוני של קישורים, סטטוסים ותמונות שרלוונטיות לדף הפייסבוק, יענה לגולשים שיגיבו לפרסומים, וייצור נוכחות של ממש ברשת. עם הזמן, כשתלמדו להכיר טוב יותר את קהל היעד הפייסבוקי שלכם, תוכלו להמשיך ולתחזק את הדף על פי אותם עקרונות בכוחות עצמכם.
השארת תגובה