בימים בהם דודו טופז היה מכריז על עוד מעבר למקבץ פרסומות, היתה הטלוויזיה הישראלית המסחרית בתחילת דרכה, ואותם תשדירים קצרים היו לא הרבה יותר מאשר הפוגה מבורכת לצורכי התרעננות. מי חשב אז שהופעת הפרסומות רק תלך ותגדל, ושלא יזדקקו עוד לסלבריטאים כמו טופז על מנת לגשר בין המפרסמים לצרכנים.
כיום, הפרסום תופס חלק ניכר מאוד מחיינו. האוכלוסייה גדלה ומתפתחת, ומייצרת עוד ועוד שירותים ומוצרים לאנשים; הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר ומשכללת את אמצעי התקשורת המיושנים; כדי להתקדם צריך לעודד קנייה, וכדי לעודד קנייה צריך להסתנן בחוכמה למקומות בהם נמצאים הקונים הפוטנציאליים. פעם היו אלו הרדיו והטלוויזיה, היום זה האינטרנט.
זה חינם וזה עובד
האינטרנט מצליח לשלב מודל סוציאליסטי ואינטרס קפיטליסטי מובהק. מצד אחד, מרבית אתרי האינטרנט הם חינמיים, ומספקים לקוראים ידע שמיש וזמין, כמו גם תוכנות תרגום, חישוב, פאן ופלז'ר ללא תשלום. מצד שני, המודל העסקי של אותם אתרים מבוסס על הכנסות מפרסום, ובזכותו הם יכולים להמשיך ולהתקיים.
כדי ליישם פרסום באינטרנט בהצלחה יש לפנות למומחי שיווק ופיתוח עסקי, שינסחו וימליצו על קמפיין יעיל וכוללני. את הקמפיין מגדירים דרך החתירה למיתוג נכון של המוצר והנעה לפעולה, שסופה בקניית המוצר. ראשית בוחנים את קהל היעד ואת התקציב של המפרסמים, ולאחר מכן עומלים על יצירת התוכן הפרסומי ועל קביעת שיטות הפרסום (המפורטות בהמשך).
אולם עבודתם של אנשי פרסום הדיגיטל לא מסתיימת כאן, משום שלא די להגדיר ולנסח קמפיין מועיל, חשוב גם לעקוב אחריו ולכמת את הישגיו דרך מנגנונים מותאמים ותוכנות שונות, באופן הנקרא 'בקרת מדיה'. יתרונו של הפרסום הדיגיטלי הוא שהינו ניתן למדידה, אך יש לנצל את הפוטנציאל המלא של אפשרויות המעקב והניתוח.
הצרכן הוא שותף בתהליך
פרסום באינטרנט ניתן ליישם בשלושה אופנים עיקריים. הראשון, דרך ערוצי המדיה הנמצאים ברשות המפרסם, כמו אתרי אינטרנט, אפליקציות סלולאר, בלוגים וכדומה. דרך נוספת לפרסם היא לשלם כסף עבור באנרים, מודעות שונות, עמודי פופ-אפ, חסויות והופעה במנועי החיפוש.
אופן הפרסום הזה נקרא "פרסום ממומן". המפרסמים משלמים למנועי החיפוש כדי להופיע בראש רשימת התוצאות. בשל העובדה שרוב הגולשים נעזרים במנועי החיפוש בכדי לגלוש באינטרנט, מיקומו של עסק בעמוד תוצאות החיפוש של גוגל למשל הוא חשוב, ויכול להוות את ההבדל בין עסק מבוקש לעסק כושל.
עם עליית הפופולריות של הרשתות החברתיות, זיהו אנשי המדיה את פוטנציאל הפרסום הגלום באותם אתרים, כמו פייסבוק ואינסטגרם, שגולשים מבלים בהם מדי יום. כך נוצר ערוץ פרסום חדש השונה באופיו – הוא מקודם על ידי המשתמשים, ולא על ידי המשווקים.
קידום מוצר על ידי שיתוף הלקוחות בתהליך, המהווה את מתודת הפרסום ברשתות החברתיות, הוא בעל יתרונות רבים עבור המשווק, שכן פרסום כזה נחשב אמין יותר בעיני הצרכנים, ועשוי להיות אפקטיבי בהרבה מאופני פרסום אחרים.
אם כן, לפני שמחליטים לפרסם יש לנסח קמפיין חכם ואפקטיבי, המנתב את התקציב לערוצי פרסום מגוונים, בהתאם למטרותיו של בעל העסק. תמחור הפרסום באינטרנט נקבע על פי מודלים שונים, כאשר אנשי האסטרטגיה מבצעים מעקב הכרחי אחר פעילות הגולשים (הקלקה, ביקור באתר ועוד), וקובעים על פיו את דמי הפרסום.
השארת תגובה