מגוון האפשרויות העומדות כיום בפני העסק הקטן על מנת לשווק את עצמו ברשת הוא גדול למדי והיום מרבית בעלי העסקים מבינים שעליהם צריכים להתפשט ברשת בזירות שונות על מנת לתפוס את הלקוחות שלהם בכל מקום בו הם נמצאים : מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, הדואר האלקטרוני ופרסומות אחרות מסוגים שונים.
לכל זירה ישנה יתרון מסוים על פני האחרות, וחשוב להבין את ההבדלים ביניהן ואת הדרך בה הן פועלות. יש לציין כי מדובר במאמר המהווה מבוא בלבד, ורצוי מאוד להיעזר בשירותי ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים אשר יכול לעזור בקבלת ההחלטה כיצד לחלק את התקציב וההשקעה בין הזירות השונות.
קידום אתרים קלאסי (SEO)
קידום אתרים קלאסי נועד להביא את האתר של העסק אל ראש רשימת התוצאות בגוגל, כך שאם מישהו מחפש לדוגמה את המילה "דלתות", הוא יגיע דווקא ליצרן דלתות אחד ולא לאחר. על מנת לבצע זאת, יש חברות מיוחדות הנקראות חברות קידום אתרים ותפקידן הוא להתאים את האתר עד כמה שניתן למנועי החיפוש על מנת שאלו "יאהבו" אותו וידרגו אותו גבוה כאשר משתמשים מקלידים את הביטויים הרלוונטיים. מגוון חברות הקידום והמחירים שהן גובות הוא עצום, אך בסופו של דבר, מבחן התוצאה וכמות הלקוחות החדשים שמגיעים דרך גוגל הוא זה שקובע האם ההשקעה בקידום כדאית.
פרסום בגוגל
בסעיף הקודם הסברנו על קידום אתרים קלאסי, אך חשוב לדעת שמלבד התוצאות הרגילות של גוגל שמדורגות לפי אלגוריתם של רלוונטיות, ישנו גם סוג נוסף של תוצאות חיפוש הקרויות תוצאות ממומנות. אלו הן למעשה מודעות המופיעות בצבע בולט בצידי העמודים של גוגל או באתרים אחרים שגוגל נמצאת איתם בשיתוף פעולה (באתרים אלו ניתן להציב גם באנרים גראפיים או פרסומות וידאו קצרות).
בפרסומות הטקסטואליות, המשתמש בוחר את הכותרת והטקסט של המודעה, וכמה הוא מוכן לשלם לכל היותר עבור כל לחיצה. גוגל משקלל את כל המפרסמים שרוצים שהמודעה שלהם תופיע עבור אותה מילת חיפוש , וקובע אילו מודעות יופיעו ראשונות. מלבד המחיר עצמו, גם אחוזי הלחיצה על המודעה לאורך זמן וטיב העמוד אליהן הן מובילות קובעות את האיכות הכוללת של המודעה.
אף על פי שניתן לנהל פרסומות בגוגל באופן עצמאי וגוגל אף מציעה מסלול אוטומטי במדינות מסוימות (אך לא בארץ), מרבית העסקים קטנים כגדולים, מעדיפים להיעזר בחברה מקצועית לפרסום בגוגל אשר יש להם את הידע הנדרש להביא לעסק כמה שיותר לחיצות בכמה שפחות כסף.
דיוור אלקטרוני
דיוור אלקטרוני היא אולי שיטת הפרסום הוותיקה ביותר ברשת, אבל כזו שעדיין מוכיחה את עצמה עקב העובדה שמרבית הפלח הבוגר באוכלוסיה עדיין עושה שימוש בדואר אלקטרוני על בסיס יום יומי. בעל עסק יכול לקנות רשימה של לקוחות רלוונטיים ולשלוח אליהם הודעות שיווקיות (כל זאת מבלי לעבור על חוק הספאם ועם אפשרות להתנתק מרשימת התפוצה), או שהוא יכול להציב טופס באתר שלו דרכו אנשים נרשמים אל רשימת התפוצה. לעיתים מדובר בטופס המיועד אך ורק לרשימות התפוצה, ולעיתים מדובר בטופס סטנדרטי לרישום לאתר הכולל כברירת מחדל גם את ההצטרפות לרשימת התפוצה.
ישנם גם בעלי עסקים הבוחרים לשלוח רשימה של טיפים מקצועיים על מנת לחזק את המוניטין שלהם בטווח הארוך ולא בהכרח מבצע כזה או אחר. יתר על כך, לעיתים ההבדל בין מכתב שייקרא לבין מכתב שייזרק לזבל נעוץ פשוט בכותרת שלו…
בנוסף לכך, יש לציין כי דיוור אלקטרוני מקצועי נעשה באמצעות תוכנה ייעודית אשר יודעת לספק נתונים כגון מספר האנשים שקראו את ההודעה ואלו שנכנסו אל הקישור שנמצא בתוכה.
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות הפכו בשנים האחרונות לכלי שיווקי עיקרי במערך של כל עסק המכבד את עצמו. הסיבה לכך היא שעל מנת שאדם פוטנציאלי יתחיל לעקוב אחרי העדכונים של העסק, מספיק שילחץ לייק / Follow בתוך הרשת החברתית עצמה או באתר המקושר אליה. מרגע זה, כל עדכון של בעל העסק נחשף למספר גדול מאוד גולשים ממוקדים ללא שום תשלום נוסף (אף על פי שלאחרונה הרשתות החברתיות התחילו להציע חשיפה מוגברת תמורת תשלום).
עם זאת, המדיה החברתית גם טומנת בחובה לא מעט אתגרים לבעל העסק : לעיתים בעלי העסקים מגלים שאין להם את הזמן או היכולת לנהל את הדף בעצמם, הוא שהם מפגיזים את העוקבים שלהם ביותר מדי עדכונים. יתר על כך, מכיוון שכל גולש יכול גם לכתוב לעסק בחזרה, כל שמועה או תלונה על העסק עלולה להתפשט כאש בשדה קוצים, והדבר יכול לקרות גם לחברות ועסקים קטנים (לדוגמה, לפני כמה שנים נפתחה קבוצה שהחרימה פיצרייה מסוימת עקב יחס לא נאות ללקוחות).
מכיוון האתגר הגדול שבמדיה החברתית, עסקים רבים שוכרים מנהלי מדיה חברתית שתפקידם לנהל את פעילות העסק ברשתות וליצור אינטראקציה עם הגולשים. חברות אלו מנתרות את הדפים באופן שוטף, מעדכנות תכנים חדשים, ודואגות לכך ששום לקוח לא יישאר ללא תגובה או מענה.
השארת תגובה