אם עד לפני כמה שנים רק עסקים גדולים ומבוססים הציגו ושיווקו את עצמם באינטרנט, היום גם עסקים קטנים שלא רוצים להישאר מאחור נדרשים לעשות זאת, והמקום להתחיל בו הוא הרשתות החברתיות. כך תעשו זאת נכון
זאב נחמנזון
במסגרת פסטיבל הסיכומים של סוף שנת 1999 לקראת הכניסה לאלף החדש, בחרו רבים את יוהאן גוטנברג כאיש המילניום, בזכות המצאת הדפוס הרשומה על שמו אשר שינתה את העולם. להמצאת דפוס קדמו כמובן כתבי היד על גבי נייר ופפירוס, אשר להם קדמו ציורי המערות. אך הדפוס היה כלי התקשורת והעברת המסרים הראשון שידע לחצות מרחקים גדולים ולחבר בין מסות של קהלים. הטענה הרווחת כיום היא שהדפוס המסורתי עתיד להכחד, קולות מתונים יותר יגידו שהוא נמצא בדמדומיו, אך בין כל הנזכרים לעיל יש משהו אחד שכולם תמימי דעים לגביו – היורש הבלתי מעורער של הדפוס הוא האינטרנט, שנכנס לחיינו לפני כשני עשורים.
יש מקום לכולם
אם עד לפני כמה שנים המדיה הדיגיטלית הייתה נחלתם של עסקים גדולים ומבוססים ופיתוחה עלה הון עתק, כיום מדובר בשירות הנגיש גם לכיסם של עסקים קטנים ובינוניים. בימינו, הפגנת נוכחות ברשת לא דורשת הרבה יותר מתשתית אינטרנט מהירה ויציבה, מחשב (או אפילו סמארטפון) ומעט ידע בסיסי, כדי שכל בעל עסק יברא לעצמו ממלכה דיגיטלית שרבים מבקרים בה מדי יום ואף מספר פעמים ביום. עם זאת, למרות הקלות בה ניתן לפרסם את העסק שלכם באינטרנט, כדאי מאד לעבוד על-פי כללים ושיטות מקצועיות ובמידת הצורך להיעזר באנשי שיווק דיגיטלי על מנת למצות את הפוטנציאל והתקציב הפרסומי שבידכם.
שיווק דיגיטלי הוא עולם שלם וגדוש ומי שאינו בקיא בו עלול בקלות ללכת לאיבוד. הרעיון המרכזי לשיווק בפלטפורמות אלו הוא להתמקד במה שנכון ומתאים עבור העסק שלכם, בהתחשב במגבלות התקציב ובקהל היעד שאתם מעוניינים שייחשף אליכם. כדי לקבל תמונה יותר ברורה על עולם הדיגיטל אנו מציעים כמה טיפים וכללי אצבע שיכולים למקד אתכם ולעשות קצת סדר בבלגן.
רשתות חברתיות – יעילות וזולות
לפני שבכלל נכנסים לדרכי השיווק והפרסום של העסק שלכם – עליו לקבל ישות דיגיטלית. נוכחות ראשונית ברשת האינטרנט היא עניין מחייב, ממש כמו כרטיס ביקור שאתם נותנים בעולם הפיזי. בעבר כל עסק שניסה להיכנס לעולם המקוון השקיע בין אלפי לעשרות אלפי שקלים על אתר אינטרנט. כיום יש מגוון רחב בהרבה של אפשרויות זולות וכדאיות בהרבה – עמודים עסקיים ברשתות החברתיות מציעים נוכחות עדכנית, מהירה ותכליתית יותר, עם יכולות ניהול ושליטה פשוטים, הנגישים גם למי שאינם ילידי הדור הדיגיטלי. זה לא אומר בהכרח שעדיף לוותר על אתר אינטרנט. אתם הרי וודאי רוצים שברגע שיקלידו את שם העסק שלכם במנועי החיפוש יופיע איזשהו דף שמספר אודותיו ומציע דרכי התקשרות אליכם, אך קחו בחשבון שאם אין לכם כוונה לקדם או לתחזק אותו באמצעות תכנים, אין סיבה ממשית לבנות אחד כזה בינתיים.
מגרש המשחקים שבו הלקוחות שלכם מסתובבים
הקמת דף עסקי ב-Facebook אורכת דקות בודדות, אך מי שיכנס אליו אינו בהכרח מי שרלוונטי לו המוצר או השירות שאתם מציעים. קהלי מטרה שונים מסתובבים בפלטפורמות שונות. כך למשל מקבלי החלטות בעסקים טכנולוגיים מראים נוכחות רבה ב-Linkedin ומכתיבי טרנדים בעולם האופנה והעיצוב יימצאו לרוב רשתות וויזואליות יותר, כמו Instagram. בדקו באילו מהרשתות משתמש החלק הארי של הקהל שלכם ופתחו עמוד במדיום זה, דף עסקי שמדבר בשפה רלוונטית ומעניק הצעת ערך שתיצור עניין אצלם. במידה ואתם מכוונים לקהלים שונים או רחבים יותר – אין בעיה ליצור תמהיל בין כמה ערוצי מדיה חברתית שונים וכמובן אתר או לפחות דף נחיתה עם פרטי קשר.
שלחו לחמכם על פני הרשת
אחרי שכבר הצבתם את כף רגלכם בדיגיטל הגיע הזמן לקדם את המותג או המוצרים שלכם ברשת. השלב הזה כבר מצריך השקעה של כסף וזמן, ולכן חשוב מאד לעבוד בצורה נכונה.
ראשית, חפשו את קהלי היעד שלכם ואת דרכי ההגעה אליהם, מה שנקרא בשפה המקצועית טירגוט. לפחות בשלב הראשוני, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע כדי לבצע טירגוט בצורה יעילה.
שנית, התמקדו בקידום מרכולתכם בכיכרות העיר המקוונות אליהן גיליתם שמגיעים רבים מקהל היעד הפוטנציאלי שלכם. הרשת מלאה בקבוצות נישה של בעלי מקצוע בהן שווה לפרסם ולהפגין נוכחות, פילוח נכון של אזורי המחיה והעבודה של הקהלים, לצד שעות הגלישה שלהם ברשת, יאפשרו לכם להגיע אליהם במקום ובזמן בהם הם קשובים ופנויים לשמוע את הצעתכם. טירגוט נכון ישלב בין כל המרכיבים שציינו ויאפשר לכם לבנות אסטרטגיה שיווקית חכמה ויעילה.
הכול מדיד
חיפוש מהיר ברשת יעלה כי ישנו מגוון רחב של כלים ומתודולוגיות לפרסום והגעה לקהלי המטרה ברשת. לא דיברנו כלל על ניוזלטרים, Remarketing, מאמרים שיווקיים ועוד. מצאו את השיטה שנוחה ומתאימה לכם. המכנה המשותף לכולם הוא שבניגוד לאופיים של כלי המדיה המסורתיים – באינטרנט הכול מדיד. כך למשל, ניתן לקבל בקלות דוחות מספריים ולנתח נתונים של חשיפה, עלות, עניין ועוד שלל נתונים חשובים שיכולים לתת תמונה מדויקת על הצלחת הקמפיין הפרסומי. הנתונים האלו נגישים לכל מי שמקיים מהלך שיווקי ברשת, והם חיוניים ללמידה של הקמפיין, להידוקו ולשיפורו.
הנחנו לפניכם כמה יסודות וקווי מתאר לעולם העצום והמתפתח של שיווק באינטרנט. כמובן שהרשת גדושה במידע שימושי על ניצול נכון של המדיה עבורכם ועבור העסק שלכם. בהינתן רצון, יש מקום ללמוד, להבין והתפתח, כך שהשמיים הם הגבול עבור בעלי עסק שמספרים אינם זרים להם. אם אתם מעוניינים ליצור לעסק שלכם במה ראויה ומנוע נוסף להגדלת הכנסות – עכשיו הזמן להתחיל.
השארת תגובה